• امروز دوشنبه سی ام مهر 1397 

مقالات سازمان اوقاف

گروههای مقالات
مطالب ویژه

وقف های سال 97

اعلام برگزاری مسابقات قرآن شهرستانی

مناقصه و مزایده

خدمات غيرحضوري

سامانه شکايات

وقف براي تبليغ وقف

وقف براي تبليغ وقف

نویسنده : محمد علي خسروي

 شنبه 5 دی 1394   225  0      

 
ضرورت تبليغ و پيام رساني در عصر حاضر بر هيچکس پوشيده نيست و نقش آن در پيشرد مقاصد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حتي نظامي تا بدان پايه است که گاه تا بيش از نيمي از هزينه‏هاي پنهان و آشکار يک کشور صرف تبليغات مي‏شود. غفلت از اين از امر حياتي تاکنون ضايعات بسياري را براي ملت و کشور ما داشته است. ما براي رساندن پيامهاي انقلاب اسلامي و ارزشهاي ديني و ملي فرصتهاي گرانبهائي را از دست داده‏ايم. فرصتهائي که هرگز بازنخواهد گشت. ريشه‏ي اين خسارت را در دو عامل زير مي‏توان يافت:
بي ‏اطلاعي و يا کم اطلاعي از تأثير فوق العاده‏ي تبليغات
کساني با برداشت غلط از مفهوم سرنوشت، تقدير، سعادت و شقاوت، که توجيه‏گر تنبلي، رکود و مسؤوليت ناشناسي آنان است، در امر تبليغات نيز دچار اشتباه شده اند. اينگونه افراد مي‏پندارند که اگر در سرنوشت کسي، گمراهي و شقاوت رقم خورده باشد، تبليغ يا عدم کوچکترين اثري در او نخواهد گذاشت. زيرا هيچکس را از چنگال تقدير و سرنوشت گريز و گريزي نيست،
در کف شير نر خونخواره‏اي
غير تسليم و رضا کو چاره‏اي
اما مي‏دانيم که اين طرز فکر نه با ساختار روحي بشر سازگار است و نه با مباني مسلم شريعت همگون.
زيرا اولا فطرت و خلقت آدمي به گونه‏اي است که هر کس خود را مختار و آزاد احساس مي‏کند و به قول مولوي:
اينکه گوئي اين کنم يا آن کنم
خود دليل اختيار است‏اي صنم
و ثانيا اين تصور، دقيقا در تضاد با فلسفه‏ي ارسال رسل الهي و انزال کتب
آسماني است و اگر تبليغات تأثيري در هدايت و تغيير سرنوشت مردم نداشت خداوند متعال، پيامبرش را مخاطب و خطاب (يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک) نمي‏کرد و آن حضرت براي سعادتمندي جامعه، خود را بدان حد به زحمت و مشقت نمي افکند که شب و روز و آسايش خود را فداي اين کار نمايد، تا جايي که آيه‏ي (طه ما انزلنا عليک القرآن لتشقي) بر قلب مبارکش نازل شود.
تبليغات به حکم عقل و شرع و تجربه، تأثير غيرقابل انکاري بر روي افکار، عواطف و تصميمات مردم دارد. امام رضا (ع) در کلامي بس زيبا و عميق در بيان لزوم گسترش علوم اهل بيت (ع) در ميان مردم مي‏فرمايد: فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا... يعني مردم اگر از زيبائي‏هاي سخن ما آگاه شوند بي‏ترديد از ما تبعيت خواهند کرد. بنابراين محروميت بشر از معارف الهي و علوم ائمه معصومين (ع) در اثر کم توجهي و غفلت مسلمين از نقش بي‏بديل تبليغات است.
بي ‏توجهي به شيوه‏ها و ابزار جديد تبليغاتي و عدم استفاده‏ي بهينه از فن‏آوري در جهت رساندن پيام
اين نيز يکي از دلايل مهم بي‏خبري مردم جهان از گهرهاي گرانبهاي ارزشهاي الهي و مردمي ماست.
بسياري از ملت‏ها و جوامع کنوني از انديشه‏هاي مکتب و خصلتهاي انساني جامعه‏ي ما چون نوع‏دوستي، خيرخواهي، جوانمردي، مروت، از خودگذشتگي، ايثار، احسان، گذشت، دگردوستي و دهها صفت مردمي که در حد اعلاي خود در مردم اين مرز و بوم موج مي‏زند بي‏اطلاعند.
گسترش و تعميق اين پيامهاي انساني بدون ترديد نيازمند تحولي اساسي در نوع نگرش ما به امر تبليغ و ابزارهاي تبليغاتي است. تبليغات کلامي و قلمي براساس شيوه‏هاي قديمي منبر و کتاب، در عصر ارتباطات کارآئي چنداني ندارد ؛ گرچه در حد خود مؤثر و لازم است ولي به هيچ‏وجه کافي نيست. امروز مي‏توان و بايد کلام حق را علاوه بر منبر مرسوم، از فراز منبر امواج و ابزار جديد به گوش تشنگان حقيقت رساند و آثار قلمي را نيز گذشته از صفحه‏ي کاغذ، از صفحه‏ي مونيتور و اينترنت در برابر چشمان جستجوگر مردم جهان گشود.
يکي از مقوله‏هاي انساني که جامعه‏ي ما سخت نيازمند آشنائي با آن است و جهان بشري نيز دير يا زود بايد اين تجربه‏ي موفق فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را به عنوان آميزه‏اي مبارک از تلاقي ماده و عاطفه بپذيرد مقوله‏ي وقف است. يعني همان مال و ثروتي که يکي از عوامل اختلاف، نزاع، بدبيني و آدمکشي در جامعه‏ي جهاني است، در قالب وقف توأم با عاطفه و محبت و بدون مزد و منت توسط انساني نيکوکار براي هميشه در اختيار همنوعان قرار مي‏گيرد، و بستري براي رشد صفات عاليه‏ي اخلاقي مانند محبت، فداکاري و خيرخواهي مي‏گردد.
سخن اينجاست که آيا ابعاد گسترده‏ي اين تجربه‏ي موفق انساني را مي‏توان تنها با کتاب و مجله تشريح کرد؟ آيا وقت آن نرسيده است که مراکز برنامه‏ريزي و تصميم‏گيري کشور، فرصتي را براي معرفي و شناسائي وقف از طريق تهيه و ساخت فيلم و سريال و تشکيل بانک اطلاعات وقف و استفاده از اينترنت و ديگر ابزارهاي تأثيرگذار فراهم آورد؟
ذکر اين نکته لازم است که براي استفاده از درآمد هر يک از موقوفات، مصرف خاصي از جانب واقف تعيين شده است و محدوديت‏هاي شرعي و قانوني، اجازه نمي‏دهد تا عوايد موقوفات صرف تبليغ اصل وقف شود. در همين جا براي جبران اين نقيصه‏ي بزرگ پيشنهادي را مطرح مي‏کنيم و اميدواريم که مورد توجه کساني که تصميم دارند اموالشان را در راه يکي از نيازهاي جدي جامعه مصرف کنند قرار گيرد، و آن اينکه انسانهاي خير بخشي از اموالشان را وقف تبليغ وقف کنند تا بتوان با استفاد ه از عوايد آن، سنت حسنه‏ي وقف و صدقه‏ي جاريه را که ميراث گرانبهاي پيامبر عزيز و عترت طاهره و صحابه آن حضرت و ائمه‏ي معصومين، عليهم السلام، است به شيوه‏هاي مؤثر روز ترويج نمود.
البته دولت خدمتگزار و مجلس شوراي اسلامي و صدا و سيما و ساير نهادها مي‏توانند هر يک به نوبه‏ي خود در گسترش فرهنگ وقف سهمي را به عهده گرفته و باقيات صالحاتي از خود بر جاي گذارند. و نبايد اينگونه مخارج را هزينه‏هاي از دست رفته تلقي کنند، زيرا سرمايه‏گذاري براي تبليغ وقف با قطع نظر از ثواب و اجر اخروي، سرمايه‏گذاري سودآوري است که موجب تشويق و اقدام عملي مردم براي وقف جديد مي‏گردد و در اندک زمان با ايجاد مراکز خيريه و موقوفات جديد، عايدات فرهنگي، بهداشتي، خدماتي و اقتصادي فراواني را به ميزان چندين برابر هزينه‏هاي انجام شده به جامعه بازخواهد گرداند.
برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر